Lærere skal slippe eleverne

Publicerat: 11 april, 2012 i Metod- och konceptutveckling, Omvärldsbevakning

Alle lærere gør på et eller andet tidspunkt deres elever til marionetter og forsøger at styre dem efter et mål, som eleverne ikke selv har valgt. Den pædagogiske fejl gennemskuer eleverne og de accepterer ikke præmissen om at det er lærerens mål, de skal arbejde efter.

”Hvis man han en lukket agenda med sin undervisning, bliver det til en voksenprojekt, hvor eleverne afkoder lærerens ønske og pleaser dem så meget som muligt,” siger forskningsprofessor  Søren Breiting  fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole om uddannelse i bæredygtig udvikling (lärande om hållbar utveckling).

Han opfordrer lærerne til at slippe taget i deres elever, så de selv tager ejerskab (ägande) til processen.

Lærere er engagerede ildsjæle, der tror på en sag og gerne vil påvirke børn og unge. Men alt for mange projekter dør ud på skolerne, hvis læreren bag projektet ikke bliver ved med at arbejde med det. Succesen i et projekt med uddannelse i bæredygtig udvikling afhænger af eleverne deltagelse i processen. Hvis lærerne går for meget op i resultatet frem for processen, kan undervisningen blive så lærerstyret, at eleverne springer fra. I modsætning til en intens kampagne, der giver resultater på kort sigt, giver et projekt, hvor eleverne selv tager ansvar et større resultater på lang sigt, også når undervisningen er slut.

Sej proces
”I starten er det en sej (svår) omgang at give eleverne handlekompetence, før de finder ud af, hvad det handler om. Men hvis de ikke får ejerskab til projektet, er det ikke noget, der vedkommer dem, medmindre de bliver trynet (pressad) til det,” siger Søren Breiting.

At give sine elever frihed til at tage ansvar kræver dog, at læreren har egne erfaringer (erfarenhet) med at slippe ansvaret. Det er nemt at gøre sine elever til marionetter i undervisningen, og vil læreren undgå at gøre sin undervisning til dukketeater, kræver det, at han eller hun får erfaringer med at give eleverne ansvar. Og det forudsætter, at læreren har set sine elever med engagement og handlekompetence uden at have et færdigt resultat som pædagogisk mål.

Seks måder at give ejerskab
Eleverne tager ansvar for det, de lærer, hvis de har ejerskabet. Søren Breiting har en liste til læreren, der vil give eleverne ejerskab til et projekt. Når eleverne oplever, at det er dem, der styre processen, vil de også føle, at det er deres projekt. Ved at spejle sig i projektet, vil de kunne se sig selv som en del af det.

Seks ting, som eleverne skal:

  1. arbejde (hårdt) med projektet
  2. være med til at påvirke projektet
  3. være fortrolig med det
  4. genkende deres eget fingeraftryk på det
  5. få social anerkendelse
  6. arbejde videre med det efter projektafslutningen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s