Lærerstyret Øresundsintegration giver sprogsucces

Publicerat: 24 november, 2011 i Metod- och konceptutveckling

Et undervisningssamarbejde for 6.klassetrin (årskurs) over Øresund om den fælles dansk/svenske historie er blevet en sproglig succes. En rapport fra august fastslår, at eleverne i projektet har forholdsvis nemt ved at forstå nabolandets (grannlandets) sprog. Rapporten beskriver den praktiske forberedelse og gennemførelse af fire undervisningsdage i København, Malmö og Lund i løbet af foråret (våren) 2011.

I løbet af de i alt fire dage, som samarbejdet varede, blev eleverne meget bedre til at forstå det fremmede sprog. En af eleverne vurderer selv, at ”det var meget nemt at forstå dem.”

Det store spring i sprogforståelsen ses i en af de danske klasser. Her bedømte den største gruppe af elever (8 elever) efter den første dag, at de kun forstod ”fragmenter” af den svenske lærer. Efter fire undervisningsdage mente flertallet af klassen (12 elever), at de forstod næsten alt, hvad den svenske lærer sagde.

Undervisningen var meget lærerstyret og fokuserede de første to dage på klasseformidling fra den fremmede lærer til klassen. Den svenske lærer underviste de danske elever, mens den danske lærer underviste de svenske elever. Efter klasseundervisningen var der to dage med fælles ekskursioner, hvor de danske og svenske klasser var sammen.

Ekstern konsulent på projektet, Birgitte Hammer vurderer, at det store spring frem skyldes, at eleverne kun skulle forholde sig til en enkelt person, den fremmede lærer i stedet for at skulle have kontakt med en hel klasse fra den anden side af sundet.

”Tilegnelsen af sproget kom i første omgang, fordi elverne kun blev udsat for en person, en lærer, ” siger Birgitte Hammer.

Eleverne er desuden også vant til at se læreren som en autoritet, så når hun taler, ved eleverne, at de skal tie stille (vara tyst), vurderer hun.

Lærerstyring frem for alder

Birgitte Hammer mener ikke, at det er klassetrinnet der er afgørende for en god integration i et øresundsprojekt. Afgørende er, at det er en lærer, der styrer undervisningen, og at man er forsigtig med elevernes eget ansvar for deres indbyrdes sociale kontakt. Alderen betyder også noget, for sprogtilegnelsen, men mindre end lærerstyringen. Mens ældre elever er generte overfor fremmede børn, er den sociale kontakt nemmere, jo yngre børnene er.

”Det havde måske været bedre med en 5. klasse for så undgår man problemer med puberteten hos pigerne. Men havde man brugt lærerstyret undervisning med ældre elever under de samme omstændigheder, havde det klinget lige så rent igennem som med en 6. klasse,” siger Birgitte Hammer.

Læs rapporten her.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s