Unge glemmer etik når de handler

Publicerat: 11 november, 2011 i Omvärldsbevakning

queen of shopping - by elvisfan76Den bæredygtige tankegang er meget langt væk når unge teenagere handler varer. En ny undersøgelse fra det svenske Konsumentverket afslører, at de 15-17-årige næsten aldrig tænker på miljøet, når de handler ind. I stedet bliver iPhone, tøj (kläder) og sko købt uden overvejelser om den miljøpåvirkning varens produktion og forbrug skaber.  Det er kun 13 procent af de unge, der ”ofte eller altid” bruger tid på miljøspørgsmål, når de er i færd med at handle. 63 procent tænker ”sjældent (sällen) eller aldrig” på miljøet.

De unges svage interesse for miljøet står bagefter både pris og kvalitet, status samt venner og families synspunkter. For de unge betyder det alle mere end klima, miljø og bæredygtig (hållbar) udvikling, netop de ting, som vi underviser eleverne i gennem Öresundsklassrummet.

Konsumentverkets rapport beskriver de unges planlægning (planering) og informationssøgning, inden de handler. Selv om rapporten kun bruger nogle få sider på at studere miljøovervejelser, har Konsumentverket dog et ubesvaret spørgsmål (fråga) til læseren, som savner (saknar) svar: Har de unge brug for mere uddannelse til at tage ansvar for deres egen og samfundets (samhällets) miljøpåvirkning eller bliver de unge miljøbevidste indkøbere, når de vokser op og bliver selvstændige konsumenter?

Download hele rapporten her (Læs om miljø og etik på side 71-75)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s