Faldgruber i skolernes demokratiundervisning

Publicerat: 11 oktober, 2011 i Metod- och konceptutveckling

Det svenske Skolverket har i foråret (våren) offentliggjort en oversigt over den svenske forskning i demokratiundervisningen. Oversigten viser, at det er de højtuddannede forældres børn, der har den bedste ”medborgerkompetence” og at der er en fare (risk) for, at de svenske skoler er ude af stand til at udjævne forskellene (skillnaden) i elevernes baggrund. En af forklaringerne er, at lærerne arbejder reaktivt i stedet for strategisk med kontroverser og normspørgsmål i skolen. I praksis er der stor forskel på, hvordan lærerne håndterer kontroverser, retfærdighedsspørgsmål (rättvisfrågor) og ligestillingsarbejdet (jämnställdhetarbetet) i et slags grænseland mellem hvordan det burde være, og et ønske om at opretholde disciplin i klasseværelset, så der er ro til at undervise.

Her kan du gratis downloade den grundige 167 sider lange rapport: Skolan och medborgarskapandet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s