Efterårslæsning om uddannelse i bæredygtig udvikling

Publicerat: 10 oktober, 2011 i Metod- och konceptutveckling

Brug de kolde og mørke efterårsaftener til at blive bedre til at undervise i bæredygtig udvikling. Öresundsklassrummet har fundet gode bøger og links fulde af inspiration, tips og tricks til lektionerne. Her er masser af lækkerlæsning til både travle lærere og dem, der vil fordybe sig. De mange forslag kommer fra Öresundsklassrummets mentorer. God læselyst.

Dansk vidensportal udlover 5.000 kroner til international klimaprojekt i Uddannelse for Bæredygtig Udvikling

Den danske vidensportal EMU har masser af lærerinspiration om Uddannelse i Bæredygtig Udvikling. Her er links, lærervejledninger, undervisningsmateriale, forslag til projekter og ekskursioner. Lige nu kan din klasse være med i en nordisk konkurrence om et klimatopmøde på skolen, hvor klassen kan vinde 5.000 kroner.

Se mere på EMU’s portal for Uddannelse i Bæredygtig Udvikling

Faldgruber i skolernes demokratiundervisning

Det svenske Skolverket har i foråret (våren) offentliggjort en oversigt over den svenske forskning i demokratiundervisningen. Oversigten viser, at det er de højtuddannede forældres børn, der har den bedste ”medborgerkompetence” og at der er en fare (risk) for, at de svenske skoler er ude af stand til at udjævne forskellene (skillnaden) i elevernes baggrund. En af forklaringerne er, at lærerne arbejder reaktivt i stedet for strategisk med kontroverser og normspørgsmål i skolen. I praksis er der stor forskel på, hvordan lærerne håndterer kontroverser, retfærdighedsspørgsmål (rättvisfrågor) og ligestillingsarbejdet (jämnställdhetarbetet) i et slags grænseland mellem hvordan det burde være, og et ønske om at opretholde disciplin i klasseværelset, så der er ro til at undervise.

Her kan du gratis downloade den grundige 167 sider lange rapport: Skolan och medborgarskapandet

Lydhøre svenske lærere undervisning i bæredygtig udvikling

Den svenske natur- og tekniklærer og nu lektor ved Göteborgs Universitet Inger Björneloo har interviewet 20+ lærere om deres undervisning i bæredygtig udvikling. Lærerne arbejder på forskellige måder med forskellige dele af bæredygtig udvikling. Resultatet har Inger Björneloo skrevet om i en bog. På trods af forskelle har de dog alle det fællestræk, der kendetegner dem som underviserer i bæredygtig udvikling: De er alle lydhøre.

Køb bogen eller download en gratis smagsprøve her

Svenske skoler bruger Verdensnaturfonden

Verdensnaturfonden har hjulpet en række svenske skoler med undervisning i bæredygtig udvikling. Læs eksemplerne om undervisning og elevindflydelse samt skolernes projekter i lokalsamfundet og på skolen

Læs om modelskolerne her

Bæredygtig udvikling er en del af svenske skolers nye mål

Skolerne i Sverige har fået nye mål (läro- og kursplaner) for undervisningen i folkeskolen. Her står der bæredygtig (hållbar) udvikling overalt i beskrivelsen af skolernes formål, trin og slutmål. Og elevernes niveau i bæredygtig udvikling bliver vurderet (värderad), når de skal have karakter (betyg)!.

Se de nye mål detajleret beskrevet hos Skolverket

Det statslige ”Den globala Skolan” har på bare 25 sider en gennemgang af de nye kursusplaner ud fra et perspektiv for uddannelse i bæredygtig udvikling.

Læs om bæredygtig udvikling i de nye mål her

En dansk klassiker fra 1990’erne

I 1990’er deltog 300 danske lærere i MUVIN-projektet om handlekompetence i miljøundervisningen. Resultaterne er beskrevet i en stor rapport ”Action competence, Conflicting interests and Environmental Education”

Download den gratis på engelsk her

Helen Hasslöf tanker om læring i bæredygtig udvikling

Öresundsklassrummets mentor Helen Hasslöf udgav i 2009 en lille bog Tankar om hållbar utveckling och lärande. Her er der en letlæst og instruktiv gennemgang af hvorfor vi skal undervise i bæredygtig udvikling.

Hent Helen Hasslöfs bog her

Sven Perssons bog om forskningscirkler

Öresundsklassrummets læringscirkler bygger på den svenske docent i pædagogik Sven Perssons forskningscirkler. I denne korte vejledning fra 2008 beskriver han hvordan en forskningscirkel fungerer.

Klik og læse vejledningen her

40 svenske læreres erfaringer

I 2003 gik 40 lærere på ni svenske skoler i gang med at udvikle deres undervisning i bæredygtig udvikling. På tværs af fag og erfaringer afprøvede de en masse forskellige undervisningsprojekter. De mange cases er beskrevet i en rapport ” Hållbar utveckling i praktiken”, som Skolverket har udgivet.

Se rapporten her

Malmöportal med lærerinspiration

Malmö högskola, Malmö stad och RCE Skåne har sammen lavet en inspirationsportal på internettet for lærere i bæredygtig udvikling. Her er undervisningsmateriale, undervisningsprogrammer og didaktiske tekster til lærerne.Webportalen hedder Hållbar utveckling i skolan, hutiskolan.se.

Klik dig ind på hutiskolan.se her

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s