Öresundsklassrummets Lars Persson om demokrati i Education and Sustainability

Publicerat: 31 augusti, 2011 i Metod- och konceptutveckling

En af lærercirklens mentorer, svenske Lars Persson er aktuel i det pædagogiske tidsskrift Education and Sustainability. Lars Persson har forsket om hvordan (hur) pædagoger og lærere formidler demokrati til deres elever.

Lars Persson

Han har fundet en generel pædagogisk dynamik i undervisningen, hvor lærere og pædagoger i deres arbejde stræbte efter at

  • blive bedre til at se barnet/eleven
  • blive mere kritisk i vurderingen af sig selv og
  • blive mere bevidst (medveten) om demokratispørgsmålet

Det er disse tre værdier, der ifølge Lars Persson hjælper læreren til at undervise eleverne i demokrati.

I det nyeste nummer af det svenske tidsskrift Education and Sustainability giver han indblik i sine erfaringer fra de svenske skoler.  Artiklen kan læses i den trykte udgave af bladet, som kan bestilles på tidsskriftets hjemmeside www.es-online.info/se/

Tidsskrift med internationalt udsyn

Education and Sustainability er et internationalt tidsskrift, der udgives på både engelsk, spansk, catalansk og svensk. Tidsskriftet retter sig mod pædagoger på alle niveauer og skal inspirere med erfaringer og interview fra ledende eksperter. Der er også pædagogiske ressourcer som kan bruges til at undervise i bæredygtighed. Den svenske udgave af Education and Sustainability har Öresundsklassrummets Hariet Axelsson som ansv. redaktør og redigeres af videncentret RCE Skåne, et FN-støttet netværk, der arbejder for uddannelse i bæredygtig udvikling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s