Om Öresundsklassrummet

Publicerat: 29 oktober, 2010 i Övergripande
Ungas delaktighet i en hållbar framtid
Öresundsklassrummet är ett bra exempel på hur man kan satsa på lärande för hållbar utveckling i verkligheten.Går det att lära sig om hållbar utveckling på en engelsklektion i en stadspark? Kan dagens ungdomar medverka till att skapa ett framtida hållbart samhälle? Hur arbetar lärarna i skolorna på andra sidan sundet?

Dessa och andra frågor bearbetas i projektet Öresundsklassrummet som startade 2010. Nästan 300 elever på åtta högstadieskolor i Köpenhamn, Lund och Malmö samarbetar kring utmaningen att skapa framtidens hållbara skola i en hållbar stadsdel. Projektet lägger mycket fokus på demokratiska processer och ämnesöverskridande arbetssätt i skolan.

Projektet innebär…

…att eleverna har en vänklass från andra sidan Öresund
…att elevernas kunskap om regionen och förståelse för varandra stärks.
…att eleverna samarbetar med ”den verkliga världen”
…att lärarna träffas i lärcirklar

Partners
Köpenhamns kommun – barn och ungdomsförvaltningen, Lunds kommun – öster, Lunds stad, Lunds Universitet, Malmö högskola och Malmö stad (Miljöförvaltningen samt SDF Kirseberg). Miljöförvaltningen i Malmö är Lead Partner.

Finansiär
Projektet delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerrak.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s