Om Öresundsklassrummet

Ungas delaktighet i en hållbar framtid
Öresundsklassrummet är ett bra exempel på hur man kan satsa på lärande för hållbar utveckling i verkligheten.

Går det att lära sig om hållbar utveckling på en engelsklektion i en stadspark? Kan dagens ungdomar medverka till att skapa ett framtida hållbart samhälle? Hur arbetar lärarna i skolorna på andra sidan sundet?

Dessa och andra frågor bearbetas i projektet Öresundsklassrummet som startade 2010. Nästan 300 elever på åtta högstadieskolor i Köpenhamn, Lund och Malmö samarbetar kring utmaningen att skapa framtidens hållbara skola i en hållbar stadsdel. Projektet lägger mycket fokus på demokratiska processer och ämnesöverskridande arbetssätt i skolan.

Projektet innebär…

  •     …att eleverna har en vänklass från andra sidan Öresund
  •     …att elevernas kunskap om regionen och förståelse för varandra stärks
  •     …att eleverna samarbetar med ”den verkliga världen”
  •     …att lärarna träffas i lärcirklar

Partners
Köpenhamns kommun – barn och ungdomsförvaltningen, Lunds kommun – öster, Lunds stad, Lunds Universitet, Malmö högskola och Malmö stad (Miljöförvaltningen samt SDF Kirseberg). Miljöförvaltningen i Malmö är Lead Partner.

Finansiär
Projektet delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerrak.

kommentarer
  1. John Christensen skriver:

    Dette her skal vi gøre meget mere af, jeg har selv arbejdet med en idée i snart 10 år, i 2011 vandt
    jeg Den Europæiske Sprogpris.
    Der er nogle hjemmesider man kan læse meget mere om denne idée.

    http://www.Børnehaveklasseleder.dk http://www.IT i Bevægelse.dk http://www.Chriba.dk http://www.alfabettastaturet.dk

Lämna ett svar till John Christensen Avbryt svar